Skogadalsbøens histories

Skogadalsbøen ligger vakkert til, på kanten av Utladalen. Her inne, langt til nærmeste veiforbindelse, var det svært krevende å bygge en turisthytte. Hele 12 år tok det bygge Skogadalsbøen, som stod klar sommeren 1888. Siden har fjellfolk møttes her i alle år.

Publisert: 23. august 2023
DNTs tilbud

Allerede rundt 1870 kom de første turistene og tindebestigerne til Skogadalsbøen. I begynnelsen fikk de overnatte i sel som var i drift på sommerstid. Etter hvert opppdaget flere turister dette vakre området og dermed ble Skogadalsbøen bygget, som nr 8 i rekken av DNTs hytter. Både finansiering og transport bød på store utfordringer, men sommeren 1888, etter 12 år med arbeid sto den endelig klar til å ta i mot gjester. Skogadalsbøen ga raskt ly til flere kjente fjellfolk.

De første fjellvandrerne i 1888, blant andre britiske Cecil Slingsby og hans følge av tindebestigere bodde på hytta, det samme gjorde Edvard Grieg – ikke bare èn, men flere somre.

Skogadalsbøen er stedet for deg som vil oppleve det gode, gamle fjellmiljøet midt i Jotunheimen. Hytta ligger vakkert til i Utladalen ved foten av Gjertvasstind og Fannaråken. Skogadalsbøen kommer du definitivt tilbake til.

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem